A kedvezmény 2024. október 1 – 2024. október 31. között érvényes az összes menedzser laborcsomagra.A vörösvértest süllyedés mértéke azt jelenti, hogy 1 óra alatt a vörösvértestek mennyire ülepednek az alvadásgátolt vérben. A vizsgálat különleges előkészületet nem igényel. Leggyakrabban gyulladásos betegségek megállapítására, majd a gyulladásos vagy fertőző betegség lefolyásának követésére alkalmazzák.A kedvezmény 2024. augusztus 1 – 2024. augusztus 31. között érvényes az összes gyermek laborcsomagra 18. életévét be nem töltött fiatalkorúak számára.A kedvezmény 2024. július 1 – 2024. július 31. között érvényes az összes laborcsomagra és az összes laborvizsgálatra. A kedvezmény egy 18 év alatti és egy 18 év feletti páciensre vonatkozik, ha egy időben veszik igénybe a vizsgálatot.Nem éhgyomri vizsgálatÉhgyomri vizsgálat

A nem alkoholos zsírmáj (non-alcoholic fatty liver disease = NAFLD) korunk leggyakoribb, nem fertőző idült májbetegsége, aminek szövődményeként kialakuló májelégtelenség napjainkra a májtranszplantáció vezető okává vált. Meglepő tény, hogy minden ötödik (!) ember érintett!

Mi jellemzi ezt a betegséget?

Nem alkoholos zsírmájról akkor beszélhetünk, ha a páciens a májszövetének 5 %-át meghaladó az elzsírosodás (steatosis), és kevesebb, mint napi 10 g alkoholt fogyaszt.

(Megjegyzés: 10-12 gramm tiszta alkoholt tartalmaz 280-330 ml sör, 150-180 ml pezsgő, 30-40 ml whisky vagy erős rövidital, 60-80 ml likőr, és 100-120 ml vörösbor.)

Leegyszerűsítve úgy lehet ezt összefoglalni, hogy az egészségtelen életmód, elhízás olyan hatással van a májunkra, mint az alkoholizmus.

A NAFLD beavatkozás nélkül májgyulladás (hepatitis) –  kötőszöveti átalakulás (fibrosis – cirrhosis) – 1%-ban májrák (hepatocellularis carcinoma) irányú eltérésekhez vezethet.

Milyen gyakoriságú?

Átlagosan 5 emberből 1 érintett. 2-es típusú cukorbetegek esetében 30-50%, elhízásban 65-85%-os eséllyel fordulhat elő, ezen populációban megduplázódik a májrák valószínűsége is.

Mi okozhatja a betegséget?

Egyértelműen anyagcsere zavar következtében alakul ki, elsődleges oka a tartósan magas (felesleges) kalóriabevitel. Ennek során a normál zsírraktárakon kívül is felhalmozódik a zsír, többek között a májsejtekben. Ez közvetlenül is károsítja a máj szövetét és funkcióját.

A „sokszoros csapás elmélete” szerint a felhalmozódott zsír képezi az „első csapást”, aminek következtében megváltozik a májsejtek működése (anyagcsere – méregtelenítő, felépítő lebontó folyamatai, immunitásért-, véralvadásért felelős faktorok termelődése).

A további lépésekben a tömegesebb visceralis (zsigeri) zsírszövet, a megváltozott hírvivő- (citokin) és hormontermelés, az elhízáshoz kapcsolódó krónikus gyulladásos folyamatok, a hyperinzulinizmus (inzulinrezisztencia), az oxidatív stressz, mikrobiom egyensúlyának sérülése, genetikai és epigenetikai tényezők együtthatásai játszanak szerepet.

Ennek megfelelően a betegség nemrégiben új nevet kapott: metabolic dysfunction-associated fatty liver disease (MAFLD). Olyan kórképpel állunk tehát szemben, amit az életmódunkkal jól tudnánk befolyásolni, és lényegében képesek lehetnénk meggátolni a kialakulását.

Kik a legveszélyeztetettebbek?

• hasi elhízásban (haskörfogat férfiakban ≥102, nőknél ≥88 cm),
  • magasvérnyomás betegségben (vérnyomás rendszeresen ≥140/90 Hgmm),
  • dyslipidaemiában (emelkedett koleszterin, LDL szint a vérben),
  • IR-ban vagy cukorbetegségben szenvedők,
  • epehólyag eltávolítást követően
  • alvási apnoeban és bizonyos endokrin kórállapotokban (kezeletlen pajzsmirigy alulműködésben, PCOS-ben, nemi hormon hiányban, kortizoltúltermelésben)
  • éhezés, bizonyos gyógyszerek, dohányzás, felszívódási zavar és a terhesség is rizikófaktora lehet

Melyek a betegség tünetei?

A zsírmáj sokáig tünetmentes, évek alatt nem jellegzetes panaszok kísérhetik, mint a puffadás, krónikus fáradtság, jobb bordaív alatti hasi diszkomfort, fájdalom.

Amennyiben májelégtelenségbe torkollik többek között máj- és lépnagyobbodás, sárgaság, bőrviszketés, vérzékenység kísérhetik.

Honnan tudjuk? Vérvétellel kezdünk!

Az első lépés egy vérvétel. Az első szintű szűrés a zsírmájszűrés, a második szint, ha már eltérés van, a májfibrózis diagnosztikai laborsor.

Ha eltérés van a vérvétel alapján, akkor az ún. FIBROSCAN (tranziens elasztografia) vizsgálat is szükséges a szakszerű diagnózis felállításához. Ez egy fájdalmatlan, néhány perc alatt elvégezhető, objektív módon segíti a betegség megállapítását. A vizsgálati eszköz speciális, lökéshullám keltette ultrahang elnyelődés és a visszaverődési sebesség alapján tájékoztat a májszövet rugalmasságáról, az elzsírosodás (CAP érték) és a kötőszöveti átalakulás (FIB score) mértékéről.

Hogyan kezelhető?

A nem-alkoholos zsírmáj esetén az egészséges étrend, a rendszeres fizikai aktivitás a gyógyulás kulcsa. Mellette szükséges lehet gyógyszeres kezelés. De célszerű tudni: a gyógyszeres, sőt még a metabolikus bariatriai beavatkozások sem oldják meg hosszú távon a problémát életmódváltás nélkül.

Mindenképpen ki kell emelni, hogy kerülendők a nem orvosi javaslattal alkalmazott májkárosító gyógyszerek (pl. nagy mennyiségű paracetamol, E-vitamin), természetesen az alkohol és a nem ellenőrzött forrásból beszerzett bármely táplálékkiegészítő, közérzetjavító, immunerősítő és egyéb hangzatos reklámfogással árusított készítmény (és /vagy fogyasztó szer).

Jó hír, hogy már 5-7%-os testsúlycsökkentés is javíthatja az anyagcsere státuszt, már 7%-os fogyás is szövettani javulást okozhat, sőt tartósan visszafordíthatja a folyamatot 10-15%-os testsúlyvesztés.

Kinek javasolt zsírmáj szűrésre jelentkezni?

Minden elhízással élő – (BMI ≥30) és/vagy  metabolikus szindrómában szenvedő személynek. Fordítva is igaz, akinél zsírmájat diagnosztizálnak metabolikus szindróma feltérképezése tanácsolt (szénhidrátanyagcsere zavar, dyslipidaemia, magasvérnyomás betegség).

Milyen vizsgálatot kérjek?

A WellWay Clinics-ben a zsírmáj szűrésére és a májfibrózis diagnosztizálására külön-külön laborcsomag érhető el:

Zsírmáj laborcsomag »    Májfibrózis laborcsomag »

Ugorj be hozzánk bármikor vérvételre, időpont nélkül is. Ez éhgyomri vizsgálat, így a reggeli órákban érdemes jönni.